Tips tijdens het corona virus

Tips voor ouders

Thuisonderwijs

Nu de scholen drie weken dicht gaan, kan iedere ouder wel wat hulp gebruiken.

 

Lees de blog van de kleuteruniversiteit voor tips over thuisonderwijs: www.kleuteruniversiteit.nl/tips-voor-thuis-spelen-en-leren

 

Juf Maaike geeft tips voor alle kinderen die op het basisonderwijs zitten: jufmaike.nl/thuisonderwijs-corona

 

Op wij-leren.nl lees je meer tips over thuis leren: wij-leren.nl/praktische-tips-thuis-leren

 

Gescheiden ouders

Van gescheiden ouders vraagt deze situatie goed overleg en planning. Villa Pinedo biedt een gratis training aan voor gescheiden ouders. Mis deze kans niet om je kennis te vergroten: https://training.villapinedo.nl

 

Uitleg kinderen belang handen wassen

www.instagram.com/uitlegcorona

Tips voor HSP-ers tijdens het corona virus (jongeren en volwassenen)

Zorg goed voor jezelf

Het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Maar juist nu mag je dit bewuster gaan doen. Voor een goede weerstand is het belangrijk om voldoende vitamines en mineralen via je voeding binnen te krijgen. Eet voldoende producten met vitamine C en maak thee van gember of bak het mee in je avondeten. Gember werkt ontstekingsremmend.

 

Ook is het goed om in beweging te blijven, de aandacht op je lijf te richten. Hiermee voorkom je dat je in je hoofd blijft hangen met allerlei gedachtes/theorieën en zorgen over het virus. Maak bijvoorbeeld een wandeling buiten of volg een gratis online yoga les.

 

Hier vindt je mijn favoriete online lessen

www.denieuweyogaschoolonline.nl/gratis-videos/

yogawithadriene.com/free-yoga-videos/

 

Naast gezonde voeding en beweging zijn ontspannende activiteiten belangrijk. Ga in bad, lees een tijdschrift/ goed boek of ga lekker languit op de bank liggen, kijkend naar een mooie serie.

 

Probeer bewust stil te zijn. Dit kan door op je ademhaling te letten. Volg deze door vier keer in te ademen en vier keer uit te ademen, herhaal dit 8 keer en merk op wat het met je heeft gedaan.

 

Als sensitief persoon kan het dat je snel verveelt raakt. Goed voor jezelf zorgen betekent ook dat je jezelf moet blijven inspireren. Ik doe dat door bijvoorbeeld een inspirerende podcast te luisteren. Zelf ben ik fan van Super Soul conversations van Oprah.

 

Probeer hoge eisen aan jezelf en lange to-do-lijsten los te laten en geef je over aan het moment.

 

Richt je aandacht op het positieve

Wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je meerdere keren per dag artikelen over het corona-virus leest en het nieuws kijkt leg je de focus op de zorgen rondom het virus. Het maatschappelijke angst gevoel, kan een HSP-er in zijn eigen lijf gaan voelen als spanning en dit kost veel onnodige energie.

 

Probeer op de hoogte te zijn over het virus door maximaal 2 keer per dag het nieuws te checken. Let erop dat je de feiten leest op kanalen van de overheid en het RIVM.

 

Denk na over welke mogelijkheden deze situatie jou brengt. Er is meer tijd samen met je gezin, of juist voor jou alleen. Wat kun je nu doen, waar je anders geen tijd voor zou hebben? Wat geeft jou energie?

 

Help anderen die het nu moeilijk hebben

HSP-ers zijn van nature mensen die anderen willen helpen. Doe waar je goed in bent en draag een steentje bij. Doe een briefje in de brievenbus van je oudere buurman/buurvrouw en vraag of je boodschappen kan doen. Kijk eens op de website gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl of raadpleeg facebookgroepen uit jouw omgeving. Uiteindelijk geeft het jezelf ook een goed gevoel en heb je je tijd nuttig besteed.

 

Zorg voor structuur

Maak een planning. Een planning zorgt voor een goed overzicht van de week. Schrijf bijvoorbeeld op welke gerechten je iedere dag gaat eten en welke activiteiten je wil doen. Probeer hierbij een goede balans te vinden tussen wat energie geeft en wat energie kost. Plan bijvoorbeeld naast je werk-taken en huishoudelijke klusjes ook me-time in.

 

Rituelen

In het verlengde van structuur aanbrengen Is het goed om rituelen in je week te plannen. Voorbeelden zijn:

  • Iedere zondag een wandeling in de natuur
  • Wekelijks belmomentje met je beste vriendin/moeder/zus etc.
  • Spelletjesavond
  • Vis op vrijdag
  • Pannenkoeken op woensdag
  • Spreek voor het naar bed gaan uit waar je dankbaar voor bent
  • Rituelen geven je houvast en iets positiefs om naar uit te kijken. 

Jezelf beschermen

Grote kans dat je last hebt van de negatieve energie om je heen. Je voelt je onrustig/ gespannen. Probeer jezelf te beschermen door een ei of dikke winterjas om je heen te visualiseren. Ook is het goed om je voeten warm te houden, masseer je voeten, neem een voetenbad of smeer ze in met crème. Hierdoor ben je bewuster aanwezig in je lijf ipv in je hoofd. Deze meditatie van Sanny zoekt geluk kan je helpen met aarden en bescherming: https://youtu.be/7Bem6j7Vxcc

 

Merk je dat je erg gespannen blijft door de situatie. Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op.